În ultimii ani, găsirea unui loc de muncă permanent a început să depindă din ce în ce mai mult de cunoaşterea limbilor străine. Există numeroase motive pentru care este important să ştim cel puţin o limbă străină, dar specialiştii în resurse umane susţin că cele ce ţin de aspectul profesional sunt tot mai importante.

Mai multe limbi străine, şanse în plus la angajare

Una dintre modalităţile prin care te poţi distinge de un alt candidat este abilitatea de a comunica într-o limbă străină. De altfel, o privire asupra celor mai multe anunţuri de locuri de muncă ne arată că, în majoritatea ofertelor de joburi, aplicanţii trebuie să fie bilingvi. “Şi angajaţii care işi doresc o avansare în carieră au nevoie să cunoască una sau mai multe limbi străine, în condiţiile în care cele mai multe companii îşi desfăşoară activitatea în birouri internaţionale”, a declarat Cristina Firon, managing partner Franco-Jobs.com, pentru Centrul de Limbi Străine A_BEST.

“Un candidat care stăpâneşte bine o limbă străină are o şansă la angajare, dar posibilităţile de reuşită cresc în cazul celui care cunoaşte bine mai multe limbi străine. Dacă un candidat se pliază şi pe cerinţele companiei, pentru un post deschis, atunci acesta mai are un avantaj. Spre exemplu, o companie cu profil IT va aprecia mai mult, în momentul recrutării, un candidat polivalent, care are în plus şi anii de experienţă ceruţi”, a mai precizat Cristina Firon.

Potrivit sursei citate, cunoaşterea unei limbi străine la nivel avansat “te ajută să te exprimi mai bine în relaţia de comunicare cu clienţii, situaţie în care argumentele solide, convingătoare şi bine structurate devin esenţiale pentru reuşita unei negocieri.”

Portal specializat pentru candidaţii francofoni

Candidaţii care cunosc cel puţin o limbă străină îşi pot căuta un job pe site-urile de recrutare sau pot participa la târgurile de profil. Spre exemplu, cei care vorbesc limba franceză pot aplica pentru un job într-o companie francofonă dacă îşi încarcă CV-ul pe site-ul Franco-Jobs.com, un portal care reuneşte atât candidaţii, cât şi companiile francofone. În prezent pe site există peste 6000 de candidaţi înscrişi. Cristina Firon menţionează că: „există candidaţi care au reuşit să îşi găsească de lucru prin intermediul Franco-Jobs, iar numărul tot mai mare de aplicaţii este o dovadă că site-ul este o resursă utilă pentru vorbitorii de limba franceză aflaţi în căutarea unui loc de muncă.”

Potrivit managing partner-ului Franco-Jobs, cele mai căutate job-uri sunt în IT, inginerie şi servicii clienţi, sau aşa numitele call center-uri. În ceea ce priveşte numărul de locuri de muncă raportat la persoanele care vor să se angajeze, sursa citată precizează că „există o discrepanţă între ceea ce se caută şi ceea ce se oferă. Astfel, companiile vor foarte mulţi specialişti în IT şi inginerie, în timp ce mulţi candidaţi sunt specializaţi în comunicare, filologie, resurse umane sau activitate bancară”. Tot Cristina Firon a mai declarat pentru A_BEST că: „nu putem spune că există un domeniu cu locuri de muncă cel mai bine plătite. Depinde foarte mult de responsabilităţile care există pentru postul respectiv, de task-urile care sunt cerute angajatului respectiv, dar într-adevăr în inginerie şi IT se plăteşte destul de bine.”

Potrivit Cristinei Firon, cei mai mulţi angajatori preferă vorbitorii de limbi străine la nivel avansat. Cu toate acestea, nu este exclus ca un candidat care nu stăpâneşte bine o limbă străină să atragă atenţia angajatorului. “Sunt companii care oferă cursuri de formare pentru angajaţi, fie în cadrul unor centre publice, fie în cele private”, a mai spus aceasta.

Investiţiile în cursuri de limbi străine, binevenite

„Pentru facilitarea comunicării cu partenerii sau clienţii unei companii, cunoaşterea unei limbi străine este indispensabilă”, este de părere Cristina Firon. Acest lucru este esenţial atât pentru angajaţi, cât şi pentru managerii companiei. În acest context, tot mai multe firme investesc în cursurile de limbi străine, care să le asigure angajaţilor un nivel cât mai bun de cunoaştere al limbii ţintă.

Reprezentantul Franco-Jobs adaugă că investiţia în formarea unui angajat este importantă mai ales prin aportul pe care aceasta îl poate avea. „Investim câteva sute de euro în formarea unui candidat având un anumit profil pentru o limbă străină, iar în doi – trei ani investiţia se va amortiza pentru că persoana în care am investit va fi polivalentă, se va descurca mai bine în comunicarea cu un client. Este, deci, o decizie înţeleaptă din partea companiilor de a le oferi angajaţilor un curs de formare în limbi străine.”

Autor: Raluca Popescu