Carla Doucet a început să predea cursuri de limba engleză pentru copii încă din perioada studenţiei, iar pe parcursul experienţei sale didactice a lucrat cu grupe de copii de toate vârstele. Ea ne-a povestit despre lucrurile care o atrag cel mai mult atunci când interacţionează cu cei mici, despre metodele prin care aceştia pot învăţa cel mai uşor o limbă străină, dar şi despre calităţile unui profesor pe care copiii îl apreciază.

În prezent, Carla este trainer colaborator în cadrul Centrului de Limbi Străine A_BEST şi ţine cursuri de limba engleză la companii. Totodată, Carla este şi unul dintre trainerii care va desfăşura cursuri de limba engleză pentru copii, în cadrul proiectului A_BEST Kids.

I: Când ai predat pentru prima oară cursuri de limbi străine copiilor?

R: Prima dată am predat cursuri copiilor pe toată perioada studenţiei, când am dat meditaţii la română şi la engleză. Apoi, mi-am luat un serviciu la o şcoală particulară unde a trebuit să lucrez brusc cu mulţi copii de toate vârstele, de la cinci la paisprezece ani. A fost o perioadă frumoasă, trebuia să mă pregătesc foarte mult pentru job, mai ales că metoda de predare la copiii mici seamănă mult cu o piesă de teatru, pentru că trebuie să ai permanent un scenariu şi să fii foarte creativ.

I: Ce te atrage cel mai mult în lucrul cu cei mici?

R: Poţi să fii foarte creativ, poţi să vii mereu cu materiale inedite, tot procesul didactic e foarte dinamic şi foarte vesel.

I: Ai o grupă preferată de copii cu care îţi place să lucrezi?

R: Da, copiii cu vârsta de cinci ani, pentru că ei sunt cei mai deschişi. Cu ei ai cea mai mare libertate de lucru. Pe măsură ce cresc, totul începe să semene din ce în ce mai mult cu şcoala tradiţională. În schimb, cu cei mici chiar poţi să te joci şi să îi şi determini să înveţe în acelaşi timp. Pe de altă parte, la copiii mai mari este altceva. Ei trebuie să fie atenţi la curs, iar în calitate de profesor este necesar să păstrezi o oarecare distanţă.

I: Cum reuşeşti să îi captivezi pe copii şi să le menţii interesul pentru a învăţa o limbă străină?

R: Trebuie să te adaptezi şi să îţi pregăteşti în permanenţă materiale noi, în funcţie de elevii tăi, de cursanţii pe care îi pregăteşti, indiferent de vârsta pe care o au. În general, trebuie să ţii cont că ceea ce ţi-ai propus tu să faci acasă, practic va fi diferit, iar atunci este necesar să adaptezi un pic lucrurile.

I: Ce tip de profesor crezi că apreciază copiii?

R: Un profesor flexibil, care se documentează tot timpul, care găseşte materiale noi, se informează şi ştie foarte bine ce-i interesează pe copii, la diferite vârste. Dacă n-ai idee ce desene, melodii sau filme le plac, eşti practic rupt de realitatea lor. Nu poţi să fii un bun profesor dacă tu rămâi conectat doar la vârsta pe care o ai.

I: Ce atitudine au copiii faţă de limbile străine?

R: Una pozitivă, cel puţin în ceea ce priveşte engleza. Această limbă este în continuare principalul mijloc de comunicare în mass-media. Orice copil este interesat de mesajul unei melodii, de un film difuzat în limba engleză, de o informaţie de pe internet. Pe internet, cea mai mare parte a informaţiei este în engleză, deci automat ei sunt motivaţi să descopere sensul unor cuvinte.

I: În afară de engleză, mai sunt şi alte limbi străine care îi atrag?

R: În ceea ce priveşte celelalte limbi străine, cred că depinde şi de familie, care are un rol în a-i motiva. Există familii bilingve, unde unul dintre părinţi sau chiar bunici este străin şi atunci vorbeşte limba mai mult sau mai puţin în casă. În orice caz, pentru copil este suficient să devină interesat de limba aceea. Uneori, copiii fac vizite în ţara de origine a unuia dintre părinţi şi atunci, desigur, în vacanţă aud altă limbă. Este posibil să devină interesaţi din cauza asta şi de altă limbă decât engleza.

I: Crezi că este important pentru un copil să înveţe o limbă străină de la o vârstă mică, să zicem de la 5-6 ani?

R: Este mai uşor, dar copiii au şi ei diferite înclinaţii, iar părinţii nu ar trebui să uite lucrul acesta. Cu engleza, în general, nu este o problemă, pentru că această limbă reprezintă o sursă continuă de motivaţie, iar la un moment dat vei dori să o înveţi, indiferent de vârsta pe care o ai.

Copilul învaţă uşor, dar în acelaşi timp uită repede. Trebuie să ne gândim că la cinci ani el o să aibă vocabularul vârstei, dar şi propriul ritm de învăţare. În general, e greu să convingi un copil mic să înveţe sau să facă neapărat un lucru. Oricum, el nu trebuie presat.

I: Cum reuşesc totuşi copiii să înveţe o limbă străină?

R: Copiii învaţă mult la vârste mici pe cale auditivă. Prin urmare, în primul rând ar fi muzica, cântecelele care se pot asculta, repeta şi pe care copiii le învaţă. De obicei, cântecele se asociază şi cu mişcare, cu gestică multă. Copiii nu stau pe loc aşa cum fac adulţii, ei trebuie să se mişte, aşadar asociem procesul de învăţare cu dansul. În al doilea rând, pe cale vizuală, când se creează o legătură între cuvânt şi imagine. Modalităţile de fixare ale unei limbi străine sunt diverse, dar cele mai importante sunt muzica şi roleplay-ul sub formă de teatru, în care copiii joacă un anumit rol, în care fiecare îşi spune partea lui, iar în felul acesta prinde enunţuri întregi la un moment dat.

Atât la copil cât şi la adult se dezvoltă iniţial capacitatea de a înţelege. Înainte să vorbească, copiii vor înţelege, vor asimila foarte mult. Chiar dacă nu comunică de la bun început, ei învaţă să recunoască ceea ce le spui, iar când te aştepţi mai puţin vor începe să se exprime în limba respectivă!

Autor: Raluca Popescu