Săptămâna trecută, în data de 27 septembrie 2012, profesorii şi elevii din câteva licee bucureştene au participat la un workshop special, organizat de Centrul de Limbi Străine A_BEST, la sediul său. Reuniţi în jurul trainerilor, participanţii la workshop s-au implicat activ într-o serie de activităţi creative, concepute de echipa noastră cu ocazia Zilei Europene a Limbilor Străine, celebrată anual pe 26 septembrie. Fie că şi-au verificat cunoştinţele lingvistice, fie că au completat chestionare interculturale, un lucru este sigur: atât profesorii, cât şi elevii nu au avut timp să se plictisească! De altfel, acest lucru reiese chiar din spusele participanţilor, care au caracterizat reuniunea ca fiind una interesantă şi interactivă.

Dacă profesorii au avut şansa să se autoevalueze, să schimbe impresii cu ceilalţi colegi de breaslă şi chiar să afle mai multe informaţii despre tradiţiile din mediul cultural sau de afaceri al altor ţări, de cealaltă parte, elevii, buni cunoscători ai limbii engleze, s-au lansat în discuţii, cu dorinţa de a face cunoştinţă unii cu alţii, dar şi de a afla cât mai multe lucruri despre limbile străine. Alături de Nicoleta Stroie, Language Trainer în cadrul Centrului A_BEST și Coordonator Departament Cursuri, elevii şi-au testat nivelul de cunoaştere a limbii engleze şi au participat la jocuri didactice, la sfârşitul cărora au descoperit câteva lucruri despre limbile străine pe care fie nu le cunoşteau, fie le știau prea puțin. Dincolo de partea interactivă, participanţii la workshop au dezbătut şi două subiecte mai “serioase”, mai exact testările care pot înlocui examenul de competenţă lingvistică la Bacalaureat, dar şi “Limba română –  limbă europeană.”

Elevii, pasionaţi de limbi străine

Cei mai mulţi dintre elevii care au participat la workshop sunt pasionaţi de limbile străine. Astfel, franceza, germana, irlandeza sau limbile exotice, precum chineza sau japoneza, se numără printre cele mai îndrăgite limbi străine de către elevi.

De exemplu, Stoian Andreea, una dintre elevele de la workshop și care ne-a acordat un mini-interviu, vorbeşte foarte bine limba engleză, studiază italiana intensiv, iar de curând a inceput să înveţe… limba franceză. În plus, eleva cunoaşte “puţină spaniolă şi germană.” În cadrul workshop-ului, cel mai mult a încântat-o faptul că a putut conversa în limba engleză alături de colegi de aceeaşi vârstă.

“Mi s-a părut foarte interesant. Este frumos că suntem toţi aici şi putem să socializăm, mai ales faptul că socializăm într-o limbă străină mi se pare foarte drăguţ. Este un mod interesant de a-ţi mări cunoştinţele de engleză. Mi se pare interesant că putem relaţiona între noi, suntem toţi de-o vârstă”, a declarat Andreea pentru Centrul de Limbi Străine A_BEST. Potrivit Andreei, elevă la Colegiul Naţional “Ion Neculce”, “coordonatoarea este foarte simpatică şi ne înţelegem foarte bine cu ea. Chiar am fost curioasă cum o să fie, şi mi-a depăşit aşteptările.”

În ceea ce priveşte activităţile care i-au plăcut cel mai mult, eleva a spus că a încântat-o un exerciţiu în care a trebuit să traducă în engleză un lucru inedit despre limbile străine. “Deşi am avut opţiunea de a traduce în orice altă limbă pe care o cunoşteam, ne-am limitat toţi la limba engleză ca să înţeleagă toată lumea”, a mai spus Andreea Stoian. Nu doar activităţile în sine i s-au părut atractive Andreei, ci şi colegii cu care a interacţionat. Ea ne-a spus că “este interesant să întâlneşti elevi care cunosc engleza la diferite niveluri, e frumos să vezi unde te situezi în comparaţie cu ceilalţi, să vezi cam ce ştiu cei de la alte licee, ce nivel au alţi copii de-o vârstă cu tine.”

Andreea a început deja să se pregătească pentru Bacalaureat și ia in calcul susţinerea unui examen internaţional prin care poate echivala proba de competenţă lingvistică la limba engleză, pentru un motiv simplu: “diploma respectivă poate fi folosită după.”

Autoevaluari şi dezbateri în tabăra profesorilor

Concentraţi, având în faţă o serie de teste şi chestionare interactive pe care le-au răsfoit curioşi, profesorii s-au consultat reciproc, au făcut shimb de păreri, ori s-au pus în postura de autoevaluatori. Un chestionar intercultural despre comportamentul oamenilor din țări diferite a aprins discuţiile. De asemenea, profesorii au dezbătut, alături de coordonator, importanţa ori necesitatea testărilor care pot înlocui examenul de competenţă lingvistică la Bacalaureat.

Maria Olteanu, profesor în cadrul Liceului Tehnologic “Mircea Vulcănescu’” a declarat pentru A_BEST că “în primul rând, i-ar încuraja pe elevi să dea un astfel de test, pentru că el are o arie mai largă de recunoaştere, iar în al doilea rând, pentru că împărţirea pe sub-trepte este eficientă pentru înţelegerea progresului pe care îl poţi face pas cu pas. Toată lumea visează să ştie până mâine o limbă străină, însă acest lucru nu este posibil…” Profesoara a mai adăugat că “exceptând franceza, pentru care există un examen foarte cunoscut, pentru toate celelalte limbi străine, ECL poate fi o alternativă la BAC.”

Maria Olteanu este de părere că elevii sunt interesaţi de limbile străine, iar cei mai mulţi ştiu că le sunt utile. „În afară de liceu, eu am predat şi la gimnaziu. Am lucrat vreo 20 de ani numai la clase intensive, iar mulţi dintre cei care au mers la liceele bilingve au ales să studieze engleza şi franceza. În acelaşi timp i-au interesat şi alte limbi străine. Acum este o mare bătaie pe japoneză şi eventual pe arabă, italiană. Elevii vor să înveţe şi au înţeles că este important să ştii cât mai multe limbi străine. Astfel, au mai multe şanse de a avea acces la informaţii şi, mai târziu, de a se descurca la job”, a mai precizat profesoara.

Şi Gabriela Gherman-Ghibuldan de la Colegiul Tehnic Media s-a declarat încântată de workshop. Ea l-a caracterizat ca fiind „interesant, interactiv, dinamic”, un eveniment care i-a dat şansa să se concentreze asupra unor lucruri pe care le cunoştea, dar pe care nu crede că le-ar fi identificat atât de bine. Tot ea i-ar încuraja pe elevii „care se află la un nivel mediu sau care nu ţintesc neapărat o performanţă şcolară” să opteze pentru examenul ECL. Potrivit acesteia, cei mai mulţi elevi sunt pasionaţi, în afară de engleză, de spaniolă, japoneză sau chineză.

Marina Mihai de la Colegiul Tehnic „Iuliu Maniu” ne-a spus că examenul ECL i se pare complicat, mai ales prin introducerea noilor sub-trepte. Cu toate acestea, i-ar susţine pe elevi să dea un astfel de test. „I-aş încuraja pentru că acest examen are un mare avantaj, faptul că este pe viaţă.”

În ceea ce priveşte participarea la workshop, profesoara s-a declarat mulţumită şi a spus că activităţile la care a luat parte nu i-au dat ocazia să se plictisească. Totodată, ea a concluzionat că „este important să ştim cât mai multe limbi europene, pentru că toate sunt relaţionate între ele, iar capacitatea de a te exprima într-o limbă diferită îţi deschide oportunităţi noi.”

Ziua Europeană a Limbilor Străine, celebrată anual

Cu ocazia celebrării celei de-a unsprezecea ediţii a Zilei Europene a Limbilor Străine, peste tot în Europa au avut loc evenimente diverse, de la activităţi pentru copii sau la care participă copiii, până la programe radio şi TV, conferinţe sau workshop-uri de limbi străine. Toate aceste activităţi au la bază principiul potrivit căruia plurilingvismul este indispensabil pentru o mai bună percepţie a diferenţelor interculturale.

Autor: Raluca Popescu