1265010_pencils_and_pens(Răspunsuri de data trecută: 1. i monti, i libri, gli attori, i mari, gli xilofoni, i fiumi, gli sciatori, gli scoiattoli; 2. chiave, camera/stanza, autorimessa, bagno, hotel/albergo, aria condizionata/condizionatore, passaporto; 3. la, il, il, la, la, la.)

Bine v-am regăsit la a cincea lecție de italiană. Astăzi vom învăța indicativul prezent al verbului.

În limba italiană există trei conjugări:

– conjugarea I cuprinde verbe terminate în –are: cantare (a cânta), studiare (a studia), mangiare (a mânca);

– conjugarea II cuprinde verbe terminate în –ere: vedere (a vedea), rispondere (a răspunde), leggere (a citi);

– conjugarea III cuprinde verbe terminate în –ire: colpire (a lovi), capire (a înțelege), aprire (a deschide), morire (a muri).

Acum vom lua câte un verb (regulat) din fiecare conjugare pentru a vedea care sunt terminațiile speficice la prezent.

CANTARE                            VEDERE                            APRIRE

IO CANTO                            IO VEDO                           IO APRO

TU CANTI                            TU VEDI                           TU APRI

LUI/LEI CANTA                  LUI/LEI VEDE                  LUI/LEI APRE

NOI CANTIAMO                 NOI VEDIAMO                NOI APRIAMO

VOI CANTATE                    VOI VEDETE                   VOI APRITE

LORO CANTANO                LORO VEDONO              LORO APRONO

Observații:

1) –o și –i sunt terminații comune pentru toate conjugările la persoana întâi singular;

2) –a este terminația specifică pentru conjugarea, –e pentru celelalte 2 conjugări;

3) –iamo este terminație comună pentru toate conjugările;

4) la persoana a doua plural, fiecare conjugare are o terminație specifică: -ate pentru verbele terminate în –are, ete pentru verbele terminate în –ere și –ite pentru cele terminate în –ire;

5) la persoana a treia plural, conjugarea întâi are terminația –ano, în timp ce celelelalte două conjugări au terminația –ono.

Acum vom învăța cum să ne descurcăm la supermarket.

Cât costă un kilogram de făină/zahăr/orez?

Quanto costa un chilo di farina/zucchero/riso?

Unde se vând macaroanele/măslinele/alunele/mierea/cafeaua?

Dove si vendono le paste/le olive/le nocciole/il miele/il caffè?

Îmi trebuie piper măcinat/un borcan de muștar/un borcan de maioneză/zece ouă proaspete.

Mi serve del pepe macinato/un barattolo di mostarda/di maionese/dieci uova di giornata.

Cântăriți-mi, vă rog, niște fasole verde/mazăre/roșii/castraveți/ceapă!

Mi pesi, per cortesia, dei fagiolini/dei piselli/dei pomodori/dei cetriolo/della cipolla!

Cântăriți-mi, vă rog, o sută/două sute de grame de șuncă/salam/costiță/slănină.

Mi pesi, per cortesia, un etto/due etto di prosciutto/salume/pancetta/lardo.

Exerciții:

1. Conjugați verbele din paranteză la indicativ prezent.

Io… (salutare)            Io… (scrivere)

Tu… (guardare)         Tu… (chiedere)

Lui… (parlare)           Lei… (leggere)

Noi… (incontrare)      Noi… (rispondere)

Voi…(lavorare)          Voi… (prendere)

Loro…(preparare)       Loro… (mettere)

2. Traduceți următoarele cuvinte:

Făină, slănină, măsline, muștar, maioneză, miere, cafea, orez, zahăr.

Autor: Alexandru Macovescu – Trainer intern A_BEST Limba Engleză, Italiană şi Limba Română pentru Străini

Alexandru este absolvent al Facultăţii de Limbi şi Literaturi Străine, specializarea Engleză-Italiană. În 2010, a absolvit un masterat specializat în Traducerea Textului Literar Contemporan. Alexandru are o bogată experienţă atât în predarea limbilor engleză şi italiană cât şi în traduceri şi interpretariat şi exerciţiu în utilizarea, în contexte diferite, a limbilor străine. În prezent, Alexandru predă inclusiv cursuri A_BEST de limba engleză şi italiană, limbaj general şi de afaceri, precum şi cursuri de limba română pentru străini, în cadrul companiilor.